مطالب و ویدیوها صرفا نظرات مصاحبه شوندگان می باشد و تهران سربلند مسئولیتی برعهده ندارد.

حسین پرهیزگاری: هنر های رزمی کلید برون رفت!/راه کارهای توسعه پایدار ورزش قسمت چهارم

صفحه اصلی > اجتماعی و ویژه اموزش : حسین پرهیزگاری: هنر های رزمی کلید برون رفت!/راه کارهای توسعه پایدار ورزش قسمت چهارم
حسین پرهیزگاری: هنر های رزمی کلید برون رفت!/راه کارهای توسعه پایدار ورزش قسمت چهارم

حسین پرهیزگاری: هنر های رزمی کلید برون رفت!/راه کارهای توسعه پایدار ورزش قسمت چهارم

حسین پرهیزگار هنرهای رزمی را کلید برون رفت از موانع توسعه پایدار دانست تا از این رهگذر اهداف مهمی چون سلامت جامعه، ایجاد نشاط در بین اقشار مختلف، تخلیه انرژی جوانان، توسعه ورزش همگانی و در امتداد آن توسعه ورزش قهرمانی دست یافتنی شود.

تهران سربلند _ رئیس سازمان جهانی فایت و فیتنس گفت:آنچه که تا به حال از آن یاد کرده‌ایم در حقیقت به این خاطر بود که به دو مؤلفه سرانه ورزش و هزینه ورزش بپردازیم.
پرهیزگاری افزود: میزان سرانه ورزش یکی از شاخصه‌ها و مولفه‌های مهم در توسعه ورزش به شمار می‌رود، اینجا این سوال مطرح می‌شود که برای تهیه امکانات لازم یعنی سرانه ورزشی نیازمند زمان و صرف هزینه از سوی دولت و متولی ورزش کشور هستیم.
حال چگونه می‌توانیم از این مرز عبور کنیم و با کمترین هزینه بشترین بهره‌برداری را داشته باشیم دیدگاهی متفاوت می‌طلبد، برای نیل به این منظور کافیست نیم نگاهی به ورزش داشته باشیم، ورزش‌های انفرادی به تنهایی می‌توانند این مشکل را مرتفع سازند رشته های همچون هنرهای رزمی با در نظر گرفتن این نکته که برای هر ورزشکار تنها یک متر مربع می‌تواند کافی باشد جای تامل دارد.

وی ادامه داد: در هنرهای رزمی عموماً هر سالن ۲۰۰ متری حدوداً می‌تواند میزبان ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر ورزشکار باشد، این در حالی است که در رشته‌های غیر انفرادی مانند والیبال، بسکتبال، فوتبال و غیره این سرانه ورزشی تغییر می‌کند.
توجه به این نکته، ضروری می‌باشد که در شرایط کنونی یکی از راهکارهای برون رفت برای رسیدن به مقصود می تواند همان نگاه ویژه و تمرکز بر رشته‌های انفرادی و بخصوص ورزش‌های رزمی باشد چرا که به سرانه ورزشی بسیار پایین نیازمند است عدم نیاز به امکانات خاص این رشته‌ها را متمایز می‌سازد.
پیشکسوت هنر های رزمی گفت: تا به اینجا را در ذهن بسپارید به مقوله هزینه ورزش بپردازیم زمانی که شرایط خاص اقتصادی وجود داشته باشد خانواده ابتدا سعی می‌کند نیازهای ضروری و مایحتاج اولیه را در اولویت قرار دهد به همین منظور هزینه‌های ورزشی جزو اولین اقلامی هست که از سبد مصرفی خانواده حذف می‌شود، این در حالیست که ورزش‌های رزمی با توجه به عدم نیاز به وسایل خاص و شهریه‌های پایین نسبت به دیگر رشته‌ها متمایز می‌شود با این روند ورزش‌های رزمی می‌تواند به عنوان ابزار موثری در رسیدن به توسعه پایدار ورزش قلمداد شود.
رشته‌هایی که هر دو مولفه سرانه ورزشی و هزینه ورزش آنها را دارای وجه تمایز با بسیاری از رشته‌های ورزشی ساخته است.
وی افزود: در اینجا اهمیت ورزش‌های رزمی در قالب کلی رشته‌های فدراسیونی، انجمنی و سبکی مطرح می‌شود فرقی ندارد که این هنر رزمی کاراته باشد تکواندو، جودو، بوکس، کیک بوکسینگ یا دیگر رشته‌ها تمامی رشته‌های یاد شده با یک شکل و بر اساس یک معیار در سرانه ورزشی و هزینه ورزش با هم برابرند.
در کنار موارد یاد شده رشته‌های انفرادی یاد شده در بخش هنرهای رزمی از منظر مدال آوری و نام آوری در سطح بین‌المللی و جهانی دارای اهمیت بسزایی هستند به طور مثال در این میان رشته‌هایی چون تکواندو بوکس جودو کاراته در زمره رشته‌های المپیکی به شمار می‌روند رشته‌های دیگری نیز در حال فعالیت هستند که زیر مجموعه المپیک به شمار می‌روند در این میان می‌توان به رشته‌هایی اشاره کرد که حتی فدراسیونی نیز ندارند در قالب انجمن تحت پوشش دیگر فدراسیون‌ها فعال بوده و هستند به الطبع این رشته‌ها ضمن اینکه افتخارآفرین و مدال‌آور هستند هزینه‌های ناچیز یا اصلاً هزینه‌ای بر دوش دولت یا متولی ورزش ندارند.
پرهیزگاری گفت: علاوه بر دو مؤلفه فوق که از نظر سرانه ورزشی و هزینه ورزش، هنرهای رزمی به عنوان کارآمدترین رشته‌های ورزشی در بعد همگانی مطرح هستند، از توضیحاتی که در خصوص توسعه ورزش و یا به عبارت بهتر توسعه پایدار ورزش تا به اینجا گفته‌ام به دنبال این نتیجه بودم که ساده‌ترین راهکار توسعه ورزش در میان اقشار مختلف جامعه را معرفی کنم.
وی گفت:رشته‌هایی که علاوه بر عدم نیاز بر سرانه ورزشی زیاد، ارزان قیمت و در نهایت در جای جای مناطق کشورمان فعالیت در آنها بسیار ساده می‌باشد این رشته‌ها می‌تواند از عشایر، روستاها و دهات دور افتاده تا کلان‌شهرها به عنوان ابزاری ساده و کاربردی در اختیار مدیران ورزشی کشور و دولت قرار گیرد تا از این رهگذر اهداف مهمی چون سلامت جامعه، ایجاد نشاط در بین اقشار مختلف، تخلیه انرژی جوانان، توسعه ورزش همگانی و در امتداد آن توسعه ورزش قهرمانی دست یافتنی شود.
حسین پرهیزگاری در خاتمه اضافه کرد: در قسمت چهارم توسعه پایدار ورزش به ذکر این نکات بسنده می‌کنم.
در قسمت پنجم قطعاً موارد دیگری مطرح خواهد شد تا بتوانیم به نتایج مثبتی دست یابیم.

تهران سربلند/ سردبیر: فرشید شیرکوند/ کاراته رزمی جودو تکواندو بوکس کونگ فو ووشو پرورش اندام

دیدگاهتان را بنویسید